Előző bejegyzésünkben az ideális értékesítőről volt szó és hogy kicsit felfrissítsük a memóriánkat: a sikeres értékesítő hozzáállása pozitív, rendelkezik egyéni és értékesítési képességekkel, emellett pedig nagyon jól ismeri vállalatát és a terméket vagy szolgáltatást, melyet értékesít.
Ebben a bejegyzésünkben még mindig maradunk az értékesítőknél, ez alkalommal azonban azt mutatjuk be, hogy milyen szerepet is kapnak az MLM-vállalat életében és milyen feladatokat kell ellátniuk.
Az értékesítő feladata, ahogy neve is mutatja, csupán az értékesítés lenne? Nem. Számos feladatot kell ellátnia, többek között meg kell tartania a meglévő ügyfeleket, újakat kell szereznie, el kell érnie bizonyos összegű bevételt és javítania kell a vállalat jelenlétét a piacon.
A továbbiakban 4 olyan fontos szerepkört ismertetünk, melyet a vállalat értékesítője tölt be.
- Az ügyfél és a vállalat közti kapcsolat megteremtése
Az értékesítőt úgy kell elképzelnünk, mint a vállalkozás és az ügyfelek kapcsolatteremtéséhez szükséges láncszemet. Ezen belül az eladónak három nagyon fontos feladattal kell megbirkóznia: tájékoztatni az ügyfeleket, számukra tanácsadást nyújtani, valamint visszajelezni a cég számára.
- Problémamegoldás
Az értékesítő találékony és alkalmas a problémák gyors megoldására.
Ehhez szükséges a tisztánlátás képessége. Ha például a probléma az ügyfelek elvesztéséből ered, a dolgok mögé kell látnia, hogy mi lehet ennek az oka. Mindannyian jól tudjuk: a problémát csírájában kell elfojtani. Ha megvan, miből ered a gond, akkor már bele is vetheti magát a megoldás keresésébe.
- Saját eladási területének kezelése
Az értékesítő eladási területe lehet egy egész megye, de leszűkülhet egy-egy kerületre, szomszédságra is. A lényeg az, hogy képes legyen azt kezelni és nyomon követni az eseményeket. Ehhez először is szüksége van egy tervre, stratégiára, ez után alkalmaznia kell azt, végül pedig ellenőriznie kell a végeredményt annak érdekében, hogy a későbbiekben még sikeresebb legyen.
- A marketing csapatba tartozás
Az értékesítők nem magányos farkasok, akik egyedül szerzik meg maguknak az ügyfeleket. Épp ellenkezőleg: a sikeres eladók mögött egy eredményes marketing csapat áll. Az értékesítőknek maguknak is ki kell venniük részüket a feladatból a vállalat előre menetele érdekében.